'Geiten zoeken vaak oogcontact met mensen'

Geiten maken vaak bewust oogcontact met mensen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als de dieren voedsel zien liggen dat ze niet kunnen bereiken, staren ze naar mensen in hun buurt in de hoop dat ze hulp krijgen.

Tot nu toe gingen wetenschappers er vanuit dat alleen honden op die manier communiceerden met mensen. Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters

Voedsel

Onderzoekers van de Queen Mary Universiteit confronteerden 32 geiten met een doorzichtige plastic doos waarin voedsel zat. De deksel zat echter stevig op de doos. De dieren konden alleen bij het voedsel als ze hulp kregen van hun eigenaar, die in de buurt stond.

De geiten probeerden bij het zien van de doos bijna allemaal oogcontact met hun baas te zoeken. Maar ze deden dat vooral wanneer deze persoon met zijn gezicht naar hen toe stond. De dieren lijken dus te begrijpen hoe oogcontact werkt.

Huisdieren

"Geiten staren soms naar mensen op dezelfde manier als honden die smeken om voedsel dat buiten hun bereik ligt", verklaart onderzoeker Christian Nawroth in de Britse krant The Telegraph.

Het vermogen van de geiten om oogcontact te zoeken met mensen is opmerkelijk, omdat ze in tegenstelling tot honden niet als huisdieren worden gehouden. "Uit eerder onderzoek is al gebleken dat geiten slimmer zijn dan je op basis van hun reputatie zou vermoeden", aldus onderzoeker Alan McElligott. "Deze uitkomsten suggereren dat ze ook kunnen communiceren met mensen, terwijl ze nooit zijn gedomesticeerd."