Eerste gezichtstumor ontdekt in dinosaurusfossiel

Wetenschappers hebben voor het eerst een gezichtstumor ontdekt in een fossiel van een dinosaurus.

Het gaat om een zogenoemde almeloblastoom, een goedaardige tumor die is aangetroffen in de kaak van een plantenetende dinosaurus die 69 miljoen jaar geleden leefde.

Deze gezichtstumor komt ook regelmatig voor bij mensen en andere zoogdieren.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Southampton in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Vergroeiing

De resten van de zogenoemde Telmatosaurus transsylvanicus werden tien jaar geleden al opgegraven in Roemenië. "Het was al toen al goed te zien dat het fossiel was vervormd, maar het was onduidelijk wat de vergroeiing had veroorzaakt", verklaart onderzoeker Kate Acheson op nieuwssite ScienceDaily

Acheson en haar collega's maakten uiteindelijk een CT-scan van het fossiel. Uit het gat dat in de kaak van de dinosaurus is geslagen, leidden ze af dat het dier leed aan een ameloblastoom.

Uniek

De ontdekking van de tumor is volgens hoofdonderzoeker Bruce Rothschild uniek. "De vondst van een ameloblastoom bij deze soort laat zien dat we meer gemeen hebben met dinosaurussen dan we tot nu toe dachten. We kunnen dezelfde soort tumoren ontwikkelen."

De tumor in de kaak van de dinosaurus was niet levensbedreigend, maar speelde mogelijk wel een rol bij zijn overlijden. "Een dier dat er anders uitziet dan zijn soortgenoten wordt vaak sneller aangevallen door roofdieren", aldus Rothschild. "De tumor kan dus hebben bijgedragen aan de dood van deze dinosaurus."