'Koraalduivels koloniseren Middellandse Zee'

Koraalduivels worden steeds vaker gesignaleerd in de Middellandse Zee, blijkt uit een nieuwe studie.

De vissen die grote aantallen jonge vissen eten, komen al in grote getale voor rondom Cyprus.

De kans is groot dat de tropische soort zich uiteindelijk zal vestigen in veel meer gebieden in de Middellandse Zee.

Dat melden Cypriotische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Marine Biodiversity Records

Duikers

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door duikers en vissers op Cyprus regelmatig te ondervragen over de keren dat ze koraalduivels hadden gezien. Het aantal waarnemingen van de vissen steeg het afgelopen jaar sterk. Ook werden de dieren op meer plekken langs de kust gesignaleerd.

De onderzoekers vermoeden dat de stijgende temperatuur van het zeewater een rol speelt bij de snelle verspreiding van koraalduivels. "Binnen een jaar hebben ze bijna de complete zuidoostkust van Cyprus gekoloniseerd, waarschijnlijk door de opwarming van het zeeoppervlak", verklaart hoofdonderzoeker Demetris Kletou op nieuwssite Phys.org.

Eieren

Koraalduivels komen oorspronkelijk alleen voor in de Grote Oceaan, Indische Oceaan en Rode Zee. De dieren zijn een plaag voor vissers, omdat ze zich voeden met bijna alle soorten jonge vis.

Aangezien vrouwelijke koraalduivels om de vier dagen eieren afzetten, vermenigvuldigen de dieren zich razendsnel. Per jaar produceert elk vrouwtje ongeveer twee miljoen eieren.