'Menselijk haar is geëvolueerd uit schubben van reptiel'

Menselijk haar is geëvolueerd uit schubben, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Menselijke haren ontstaan al voor de geboorte in een embryo uit stukjes verdikte huid die placoden worden genoemd.

In embryo's van reptielen blijken deze bijzondere huidstructuren ook aanwezig te zijn. Ze zorgen voor het ontstaan van schubben, melden onderzoekers van de Universiteit van Genève in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.

Veren

Wetenschappers namen lange tijd aan dat placoden alleen voorkwamen bij zoogdieren en vogels. Uit de verdikte stukken huid kunnen namelijk niet alleen haren ontstaan. In de embryo's van vogels groeien er veren uit placoden.

De huidstructuren waren tot nu toe echter nooit aangetroffen bij reptielen. Veel wetenschappers namen daarom aan dat placoden pas relatief laat in de evolutie ontstonden, nadat zoogdieren en vogels op het toneel verschenen.

De Italiaanse onderzoekers kwamen echter 'reptielplacoden' op het spoor toen ze embryo's onderzochten van baardagamen, krokodillen en slangen.

Microscoop

Met behulp van een elektronenmicroscoop ontdekten ze honderden verdikte stukjes huid in de reptielembryo's. De placoden groeien nog voor de geboorte uit tot schubben.

De speurtocht naar placoden bij reptielen was volgens hoofdonderzoeker Michel Milinkovitch erg lastig. "Als je niet op het juiste moment op de juiste plek in het embryo kijkt, zie je de placoden niet", verklaart hij in The New York Times. "Als je te vroeg kijkt, zijn ze er nog niet. Kijk je te laat, dan zijn het al schubben."

Met de vondst van de huidstructuren in reptielen is volgens hoofdonderzoeker Michel Milinkovitch aangetoond dat zoogdieren, vogels en reptielen hun placoden allemaal hebben geërfd van een gezamenlijke voorouder, een reptielachtig dier dat ongeveer 320 miljoen jaar geleden leefde. Dit primitieve reptiel gaf dus ook de aanzet tot menselijke haardossen.