'Oudere apen hebben weinig sociale contacten'

Makaken onderhouden op latere leeftijd minder sociale contacten dan wanneer ze jong zijn, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Makaken besteden naarmate ze ouder worden steeds minder tijd aan het vlooien van soortgenoten en vlooien ook een steeds kleiner aantal bevriende apen.

De bevinding suggereert dat de sociale cirkel van de dieren op latere leeftijd krimpt, net als bij mensen. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Vlooien

De onderzoekers van de Universiteit van Californië kwamen tot hun bevindingen door een groep makaken te bestuderen in een dierenpark in het zuiden van Frankrijk. Ze registreerden hoe vaak apen van verschillende leeftijden contact zochten met anderen, maar ook hoe acrief de dieren reageerden op kreten van soortgenoten.

Bij de oudere apen blijkt de interesse in sociale contacten af te nemen. Makaken met een leeftijd van rond de 25 jaar besteden bijvoorbeeld de helft minder tijd aan het vlooien van anderen dan 5-jarigen.

De oudere makaken leken vooral minder geneigd te zijn tot onderonsjes met apen die ze nog niet goed kenden. "Ze lijken zich meer bewust te worden van de risico's van sociale interacties, ze vermijden ontmoetingen waarvan de uitkomst onvoorspelbaar is", verklaart hoofdonderzoekster Julia Fischer op nieuwssite New Scientist.

Ouderen

De sociale houding van de oudere makaken lijkt veel op die van van oudere mensen. Ouderen steken op latere leeftijd meer energie in bestaande sociale contacten dan in het maken van nieuwe vrienden, zo is gebleken uit eerdere studies.

Meer onderzoek is nodig om de precieze oorzaak van het gedrag te bepalen. Maar volgens de wetenschappers is het mogelijk dat de biologische processen van ouderdom ervoor zorgen dat zowel mensen als apen op latere leeftijd minder geïntereseerd zijn in nieuwe sociale contacten.