Besmettelijke vorm van kanker ontdekt bij schelpdieren

Wetenschappers hebben een besmettelijke vorm van kanker ontdekt bij schelpdieren.

Het gaat om een soort leukemie die via het water kan worden overgedragen van het ene schelpdier op het andere.

De kankercellen verspreiden zich zelfs van de ene naar de andere soort: mosselen kunnen bijvoorbeeld kokkels besmetten.

Dat melden Spaanse en Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Ontstaan

De bijzondere vorm van kanker werd ontdekt bij grootschalig onderzoek onder schelpdieren in het westen van Canada. De besmette mosselen, kokkels en weekdieren hadden allemaal kankercellen in hun lichaam die sterk op elkaar leken.

Uit genetisch onderzoek bleek dat de cellen bij de meeste dieren niet in hun eigen weefsel waren ontstaan, maar in dat van andere individuen. De kankercellen in sommige schelpdieren bleken zelfs afkomstig van andere soorten.

Honden

Het onderzoek suggereert dat de kankercellen zich via het water verspreiden en zich in het lichaam van zeer uiteenlopende schelpdieren kunnen nestelen, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science

De tumoren in mosselen en andere schelpdieren zijn niet gevaarlijk voor mensen.

Schelpdieren zijn overigens niet de enige dieren die last hebben van een besmettelijke vorm van kanker. Bij honden en Tasmaanse duivels komen vergelijkbare aandoeningen voor. Deze dieren kunnen kanker overdragen doormiddel van seksueel contact of door elkaar te bijten.