Wilde zwijnen hebben mogelijk intern magnetisch kompas

Wilde zwijnen en wrattenzwijnen hebben mogelijk een intern magnetisch kompas waarmee zij zichzelf makkelijker kunnen oriënteren bij het verzamelen van voedsel en in gebieden die nieuw voor ze zijn.

Wetenschappers van de Czech University of Life Sciences in Praag en de Universität Duisburg-Essen observeerden wrattenzwijnen op 33 verchillende plekken in zes Afrikaanse landen en wilde zwijnen op 31 verschillende plekken in Tsjechië, meldt Sci News.

De dieren toonden volgens de onderzoekers een duidelijke voorkeur om zich op te stellen langs de magenetische noord-zuid-as met een kleine verschuiving naar het oosten.

Volgens de onderzoekers hadden factoren als weer, tijd van de dag en het seizoen geen significante invloed op de plek waar de dieren gingen staan.

"Onze bevindingen sluiten aan op het groeiende bewijs dat zoogdieren magnetische velden kunnen waarnemen", zegt bioloog Pascal Malkemper.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn in het wetenschappelijke tijdschrift Mammal Review te lezen.