'Grasparkieten begrijpen grammatica van klanken'

Grasparkieten begrijpen in tegenstelling tot andere zangvogels de grammatica van klanken. Als de parkieten onbekende klanken horen, focussen ze zich vooral op de volgorde van de verschillende tonen.

Aan de hand van deze grammaticale structuur proberen ze de betekenis te achterhalen. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

De wetenschappers probeerden bij een experiment grasparkieten en zebravinken te trainen om met hun snavel op een rode knop te pikken als ze het klankenpatroon 'ba-ba-bi' hoorden. De dieren werden met voedsel beloond als ze tijdig pikten. Wanneer de vogels dezelfde klanken hoorden in een ander patroon - ba-bi-ba - mochten ze juist niet pikken.

Zowel de zebravinken als de parkieten slaagden erin om dit te leren. Ze pikten bij de juiste klankenvolgorde op de rode knop. De zebravinken bleken echter simpelweg te letten op de klank die ze als laatste hoorden. Als ze opeens werden geconfronteerd met het onbekende klankenpatroon 'bi-bi-ba' pikten ze niet.

De parkieten drukten bij dat vreemde klankenpatroon juist wel op de rode knop, omdat 'bi-bi-ba' dezelfde structuur heeft als 'ba-ba-bi. Beide klanken hebben immers de volgorde 'AAB'.

Grammatica

Het experiment bewijst volgens onderzoekster Michelle Spierings dat parkieten vooral gefocust zijn op de 'grammatica' van klanken. "Ze volgen de structuur en laten zich niet afleiden door positieveranderingen van klanken", verklaart Spierings op de nieuwssite van New Scientist.

Daarmee leren de vogels een nieuwe 'taal' op vrijwel dezelfde manier als mensen, aan de hand van de grammatica. "Ze leren op een structurele manier, net als wij."