'Speeksel van kameleons is bijzonder stroperig'

Het speeksel van kameleons is bijzonder dik en stroperig, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Het spuug van de reptielen is ongeveer vierhonderd keer zo dik als menselijke speeksel. Door die stroperigheid kunnen de dieren makkelijk insecten vangen op hun tong.

Dat melden Belgische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Physics.

De wetenschappers van de Universiteit van Mons verzamelden speeksel van kameleons door glazen plaatjes te houden tussen de dieren en enkele insecten. De kameleons rolden razendsnel hun tong uit om de insecten te vangen en raakten de glazen plaatjes, zodat er speeksel achterbleef op het glas.

Balletjes

Dit speeksel werd vervolgens onderzocht onder een microscoop. Ook werd het spuug verspreid op een helling waar de wetenschappers vervolgens stalen balletjes overheen lieten rollen, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science

De onderzoekers berekenden vervolgens in hoeverre de rollende balletjes werd afgeremd door het kameleonspeeksel om zo de stroperigheid te bepalen. Dezelfde test herhaalden ze met menselijk speeksel.

Uit de studie blijkt dat het spuug van kameleons zo dik is dat de prooien van kameleons (meestal insecten) zich niet of nauwelijks nog kunnen bewegen als ze erin terechtkomen.

Het is voor het eerst dat het speeksel van een reptiel zo nauwkeurig is onderzocht. De wetenschappers zijn van plan om het spuug van meer reptielen en amfibieën onder de loep te nemen om te kunnen verklaren hoe het dikke speeksel in de loop van de evolutie is ontstaan.