'Zoogdieren waren bijna tegelijk met dinosaurussen uitgestorven'

Zoogdieren waren bijna tegelijkertijd met de dinosaurussen uitgestorven, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De meteoriet die ongeveer 66 miljoen jaar geleden insloeg op het Mexicaanse schiereiland Yucatan roeide naast alle dinosaurussen ook ongeveer 93 procent van alle zoogdiersoorten uit.

Daarmee waren zoogdieren destijds veel dichter bij uitsterving dan tot nu toe werd aangenomen.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Evolutionary Biology.

Fossielen

De wetenschappers analyseerden een groot aantal eerdere studies naar fossielen van 59 zoogdiersoorten. Ze vergeleken het aantal fossiele resten van deze dieren uit de periode voor de meteorietinslag met de vondsten uit de periode daarna.

De diversiteit van zoogdieren nam na de natuurramp flink af, zo blijkt uit de studie. Vooral de soorten die voor de inslag al zeldzaam waren, stierven in grote getale uit.

Insecten

Aangezien van deze zeldzame prehistorische zoogdieren sowieso weinig fossielen zijn gevonden, was hun uitsterven tot nu toe vrijwel onopgemerkt gebleven. "Uit de extra gegevens die we hebben verzameld, blijkt dat de uitstervingsgolf veel groter was dan gedacht", verklaart hoofdonderzoeker Nick Longrich op de nieuwssite van de Universiteit van Bath.

Vooral de kleine zoogdieren overleefden de meteorietinslag 66 miljoen jaar geleden. Deze soorten hadden genoeg te eten door de explosie van insecten, die zich tegoed deden aan alle dode planten en dieren. De grootste "overlevers" onder de zoogdieren hadden waarschijnlijk het formaat van een kat.

De diversiteit van zoogdieren nam na meteorietinslag weer snel toe, omdat de dieren zich snel aanpasten aan de nieuwe omstandigheden op aarde. Ongeveer 300.000 jaar na de natuurramp waren er zelfs twee keer zo veel zoogdiersoorten als voor de inslag van de meteoriet.