Sterrenkundigen ontdekken oudste zuurstof uit heelal

Japanse sterrenkundigen hebben waarschijnlijk de oudste zuurstof uit het heelal ontdekt met behulp van radioschotels.

Het gaat om zuurstofatomen die zich bevinden in het ver gelegen sterrenstelsel SXDF-NB1006-2, op 13,1 miljard lichtjaar afstand van de aarde.

Deze zuurstof ontstond volgens onderzoekers ongeveer 700 miljoen jaar na de oerknal. De onderzoekers publiceerden hun artikel in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Licht

De zuurstofatomen werden geobserveerd met de zogenoemde Atama Large Millimeter Array (ALMA), een astronomisch project in Chili waarbij met 66 radiotelescopen het licht van sterren in kaart wordt gebracht.

Het licht dat we nu ontvangen uit het sterrenstelsel SXDF-NB1006-2 is ruim 13 miljard jaar onderweg geweest. De beelden van de telescoop laten zien hoe het sterrenstelsel er 700 miljoen jaar na de oerknal uitzag.

Een specifiek soort infraroodlicht dat uit het stelsel is opgevangen, duidt op de aanwezigheid van de zuurstofatomen, meldt nieuwssite Science Now.

Doorzichtig

De zuurstof suggereert dat het sterrenstelsel SXDF-NB1006-2 mogelijk verantwoordelijk was voor het 'doorzichtig' worden van het heelal. Toen er nog geen sterren waren, was het universum gevuld met een dichte mist van gassen.

De zuurstofatomen in SXDF-NB1006-2 wijzen erop dat er 700 miljoen jaar na de oerknal grote, heldere sterren zijn ontstaan in het stelsel. Deze sterren hadden ongeveer tien keer zoveel massa als de zon. Door de ultraviolette straling van deze 'zonnen' begon de mist van gassen in het heelal vermoedelijk lanzaam op te lossen.