'Vissen kropen meerdere malen het land op'

Vissen zijn in de loop van de evolutie zeker 30 keer het land op gekropen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Op dit moment bestaan er 130 vissoorten die tenminste gedeeltelijk op het land leven.

Die vissen behoren tot 33 verschillende families die waarschijnlijk onafhankelijk van elkaar zijn geëvolueerd.

Dat melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution.

Slijmvissen

De wetenschappers bestudeerden honderden eerder uitgevoerde wetenschappelijke studies naar vissoorten die op dit moment leven. Ze noteerden alle soorten die soms uitstapjes maken op het land. Deze vissen blijken uit de meest uiteenlopende families te komen die niet of nauwelijks aan elkaar zijn verwant.

Zo leven er op Samoa naakte slijmvissen van de soort Alticus arnoldorum die zich al springend over rotsen kunnen voortbewegen. "Als je ze probeert te vangen, rennen ze weg, verder de rotsen in", verklaart hoofdonderzoeker Terry Ord op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Voor de Atlantische kust van Afrika komt de Berberse slijkspringer voor, een vis die kruipend over moddervlaktes naar voedsel kan zoeken. Maar ook in Nederland komen vissen voor die soms kleine stukjes over land kruipen: palingen.

Bijzonder

De eerste vissen die tot landdieren evolueerden, kropen ongeveer 350 miljoen jaar geleden op het droge. De nieuwe studie toont volgens Australische onderzoekers aan dat die evolutionaire aanpassing veel minder bijzonder was dan tot nu toe werd aangenomen.

Vissen die op het land kunnen leven, zijn vooral geëvolueerd in gebieden die soms onderwater staan en soms droog liggen, zo blijkt uit de studie.