Wetenschappers veranderen vlekkenpatroon op vleugels van vlinders

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om het vlekkenpatroon op de vleugels van vlinders te veranderen.

De onderzoekers veranderden slechts één gen in het DNA van een distelvlinder en verwijderden daarmee de oogvormige patronen op de vleugels van het dier.

Met een ander gen slaagden ze erin om juist meer van deze patronen te creëren op de dieren.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

RNA

De wetenschappers van de Cornell Universiteit veranderden de genen door ribonucleïnezuur (RNA) in vlinderembryo's te spuiten waarmee de DNA-volgorde van de dieren op specifieke plaatsen werd veranderd. De vlinders die vervolgens werden geboren hadden afwijkende patronen op hun vleugels.

De oogvormige vlekken op de vleugels van distelvlinders zijn waarschijnlijk ontstaan als verdedigingsmechanisme. Wanneer de dieren hun vleugels spreiden, vormt het patroon een soort gezicht dat roofdieren kan afschrikken.

Partnerkeuze

Door de twee genen die verantwoordelijk zijn voor dit kleurenpatroon beter te onderzoeken hopen wetenschappers meer te weten komen over de evolutie van vlinders. De patronen op de vleugels dienen niet alleen ter verdediging of camouflage, maar spelen ook een rol bij de partnerkeuze van de dieren.

"Veel mensen vermoedden al dat deze twee genen invloed hadden op de patronen van vlekken op de vleugels van de dieren, maar niemand had het nog aangetoond", verklaart hoofdonderzoeker Robert Reed op de nieuwssite van de Cornell Universiteit. "Ons onderzoek is een prachtige demonstratie van hoe dieren genetisch in elkaar zitten, bijna als een bouwdoos."