'Koolmees uit de stad wordt sneller oud'

Koolmezen uit de stad worden sneller oud dan hun soortgenoten op het platteland, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Koolmezen die in de stad zijn geboren, beschikken over relatief korte telomeren. Door de geringe lengte van deze 'beschermingskapjes' op hun chromosomen veroudert hun lichaam relatief snel.

De schade aan de chromosomen van de stadsvogels wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het ongezonde stadsleven.

Dat melden Zweedse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Kapjes

De onderzoekers van de Universiteit van Lund voedden in hun laboratorium jonge koolmezen op. Sommige van de vogels waren geboren uit ouders die in de stad leefden, andere jongen waren op de wereld gezet door 'plattelandskoolmezen.'

Toen de vogels 15 dagen oud waren, namen de wetenschappers bloedmonsters af bij de dieren. Met een speciaal bloedonderzoek brachten ze vervolgens de lengte in kaart van de telomeren in de bloedcellen.

Dit zijn een soort beschermende kapjes op chromosomen (de dragers van het DNA) die bepalen hoe vaak een cel zich kan delen. De telomeren van de jonge stadsvogels bleken 15 procent korter te zijn dan die van jonge plattelandsvogels.

Bloedvaten

De verkorte telomeren van stadsvogels ontstaan vermoedelijk door luchtvervuiling en stress in de stad, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Deze omstandigheden kunnen schade veroorzaken aan de chromosomen van de vogels die ze vervolgens doorgeven aan hun nageslacht.

Volgens onderzoeker Pablo Salmon kunnen verkorte telomeren uiteindelijk leiden tot snellere veroudering. De stadsvogels kunnen op relatief jonge leeftijd al last krijgen van hun bloedvaten of lever doordat hun celdeling niet meer optimaal verloopt.