'Zangvogels beschikken over bijzonder veel hersencellen'

Zangvogels beschikken over bijzonder veel hersencellen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Vooral papegaaiachtigen hebben bijzonder veel neuronen in de voorkant van hun brein zitten. De dieren hebben in sommige gevallen zelfs meer hersencellen dan apen.

Dat melden Tsjechische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PNASDe wetenschappers van de Karelsuniversiteit in Praag kwamen tot hun bevindingen door de hersenen van 28 vogelsoorten te ontleden en te bestuderen. Ze onderzochten onder meer parkieten, spreeuwen, zebravinken, kerkuilen, duiven en kraaien.

Het aantal hersencellen liep bij de zangvogels uiteen van 126 miljoen (de goudhaan) tot 2,1 miljard (de raaf).

Bij papegaaien lag het gemiddeld aantal hersencellen nog een stuk hoger. Ara's beschikken bijvoorbeeld over meer dan 3 miljard neuronen. Deze vogels hebben daarmee iets meer hersencellen dan makaken. Kaketoes (1,1 miljard hersencellen) beschikken zelfs over twee keer zo veel neuronen als kleine primaten, zoals galago's.

Rekenkracht

Bij alle onderzochte vogelsoorten zitten de meeste neuronen in de voorhersenen, het deel van het brein waarmee ze complexe taken uitvoeren. Volgens hoofdonderzoeker Pavel Nemec verklaren de bevindingen dan ook het intelligente gedrag dat zangvogels vaak vertonen.

"Lang hebben we ons afgevraagd hoe het kan dat deze vogels een klein brein hebben maar toch bijzonder slim zijn", zegt hij in de Britse krant The Guardian. "Nu hebben we het antwoord. Ze blijken zoveel hersencellen te hebben dat de rekenkracht van hun brein vergelijkbaar is met die van primaten."