Tachtig procent van wereldbevolking ziet minder sterren door lichtvervuiling

Ruim tachtig procent van alle mensen op aarde kijkt 's nachts naar een sterrenhemel die slechts gedeeltelijk zichtbaar is door lichtvervuiling.

Ongeveer dertig procent van de wereldbevolking kan 's nachts zelfs helemaal geen sterren aan de hemel onderscheiden door de invloed van lampen en lichtreclame in de directe omgeving.

Het uitzicht op de Melkweg vanaf de aarde zal in de komende jaren waarschijnlijk verder verslechteren door de toenemende lichtvervuiling. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.

De wetenschappers van het Light Pollution Science and Technology Institute kwamen tot hun bevindingen met behulp van satellietfoto's. Ze stelden op de ruimtebeelden vast hoe veel licht veel er wordt uitgezonden vanuit alle verschillende landen op aarde.

De lucht boven Singapore blijkt het meest te worden vervuild door licht. De lichtvervuiling is er zo wijd verspreid dat nul procent van de bevolking nog zicht heeft op de contouren van de Melkweg. Afrika heeft het minste last van lichtvervuiling. In Tsjaad heeft nog bijna tachtig procent van de bevolking een onaangetast uitzicht op de sterrenhemel.

In Nederland wordt het uitzicht op de Melkweg net als in de rest van Europa voor meer dan de helft van de bevolking ernstig vertroebeld door lichtvervuiling. Ons land wordt in de studie zelfs genoemd als één van de plekken waarvandaan je het verst moet reizen om een ongestoord uitzicht op de sterrenhemel te vinden.

Gezondheid

Hoofdonderzoeker Fabio Falchi waarschuwt dat lichtvervuiling schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid van mensen en dieren.

Zo migreren vogels in sterk verlichte gebieden soms op de verkeerde momenten, omdat hun lichaamsklok in de war raakt. Mensen die te lang bloot staan aan licht kunnen volgens Falchi minder melatonine gaan produceren, waardoor ze een verhoogd risico lopen op bepaalde vormen van kanker.

Deze schadelijke effecten zijn blijvend. "We kunnen de mate van lichtvervuiling zeker verlagen", verklaart Falchi op nieuwssite Science Now. "Maar we kunnen de schade die al is aangericht niet meer zomaar ongedaan maken."