'Vrouwelijke baardagamen dreigen uit te sterven in Australië'

De vrouwtjes van een veel voorkomende hagedissensoort in Australië kunnen in theorie uitsterven door de opmars van 'mannelijke' vrouwtjes.

Als eitjes met mannelijke baardagamen worden blootgesteld aan hoge temperaturen veranderen de mannetjes in een soort vrouwtjes.

Ze blijven genetisch gezien mannelijk, maar gaan bijzonder veel eitjes leggen. Deze mannelijke 'supervrouwtjes' kunnen de natuurlijke vrouwtjes op termijn verdringen.

Dat melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Brutaler

Baardagamen komen voor in woestijnachtige gebieden in Australië. De wetenschappers vergeleken de hagedissen van de drie verschillende geslachten nauwkeurig met elkaar. Ze onderzochten 55 mannetjes, 40 vrouwtjes en 22 mannelijke dieren die als vrouwtjes waren geboren door hoge temperaturen.

Uit de studie blijkt dat de 'mannelijke' vrouwtjes weliswaar eieren leggen, maar toch alle lichamelijke kenmerken hebben van mannetjes. Hun karakter is volgens de wetenschappers ook mannelijk: ze zijn over het algemeen brutaler en actiever dan vrouwtjeshagedissen.

Daarnaast leggen de van geslacht veranderde dieren gemiddeld een stuk meer meer eitjes dan vrouwtjes.

Verdringing

Volgens de wetenschappers is het daardoor mogelijk dat de natuurlijke vrouwtjes zullen uitsterven, omdat de 'mannelijke' vrouwtjes veel meer nakomelingen krijgen. Uiteindelijk zou het vrouwelijke chromosoom dan kunnen uitsterven. Het geslacht van de dieren zal dan alleen nog worden bepaald door de hitte. "Onder de juiste omstandigheden kan dat heel snel gebeuren", verklaart onderzoeker Rick Shine in de Britse krant The Guardian.

De opwarming van de aarde kan de opmars van de 'mannelijke' vrouwtjes mogelijk versnellen, omdat er door hoge temperaturen meer exemplaren van het derde geslacht worden geboren.