Geluid van oudste sterren uit Melkweg opgevangen

Sterrenkundigen hebben geluiden opgevangen van de oudste sterren uit ons sterrenstelsel.

Het gaat om trillingen die worden uitgezonden door een ongeveer 13 miljard jaar oude bolvormige sterrenhoop met de naam M4.

De zogenoemde 'resonante akoestische oscillaties' zijn niet hoorbaar, maar de trillingen veroorzaken wel minuscule veranderingen in de helderheid van het licht dat sterren uitzenden.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Birmingham in het wetenschappelijk tijdschrift Monthly Notices.

Planeten

De wetenschappers vingen de trillingen op met behulp van de NASA-telescoop Kepler. Deze telescoop is vooral bekend vanwege de ontdekkingen van vele planeten buiten ons zonnestelsel, maar kan ook de subtiele lichtveranderingen van sterren meten die worden veroorzaakt door de oscillaties.

Aan de hand van de geluiden van de 13 miljard jaar oude sterrenhoop kunnen wetenschappers op termijn de precieze leeftijd en massa van de oeroude sterren bepalen. Met die informatie hopen ze meer te weten te komen over het ontstaan van De Melkweg.

Fossielen

"De sterren die we nu hebben bestudeerd, zijn levende fossielen uit de tijd dat ons sterrenstelsel ontstond", verklaart hoofdonderzoeker Andrea Miglio op de nieuwssite van de Universiteit van Birmingham. "We hopen te achterhalen hoe spiraalvormige sterrenstelsels zoals het onze precies zijn ontstaan."