Slakken nemen complexe beslissingen met twee hersencellen

Wetenschappers hebben een simpel hersenmechanisme in kaart gebracht waarmee slakken besluiten of ze gaan eten of niet.

Als een slak langs een blaadje sla kruipt, bepaalt de activiteit van twee hersencellen of het dier stopt en het voedsel opeet.

Dat melden onderzoekers van Sussex in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Bij hun onderzoek brachten biologen met elektronische apparatuur de hersenactiviteit in kaart van tientallen slakken die door een ruimte kropen waarin veel sla was neergelegd (het lievelingskostje van de dieren).

Hongersignaal

Al snel ontdekten de wetenschappers dat ze aan de hand van de activiteit van slechts twee hersencellen in het brein van de slakken konden voorspellen of de dieren van de sla zouden eten of niet.

De ene hersencel detecteerde de aanwezigheid van het voedsel, de andere hersencel werd alleen actief als een dier honger had. Alleen wanneer beide hersencellen activiteit vertoonden, begon een slak te eten.

Robots

"Onze studie laat voor het eerst zien hoe slechts twee neuronen in het brein van een dier een mechanisme kunnen vormen waarmee complexe beslissingen kunnen worden genomen", verklaart hoofdonderzoeker George Kemenes tegen BBC News.

Het hersenmechanisme van de slakken kan mogelijk worden nagebootst op een computerchip. Dat zou volgens Kemenes kunnen leiden tot de bouw van zeer eenvoudige en goedkope robots die complexe beslissingen kunnen nemen.