'Verzonken stad' op Griekse zeebodem blijkt aangelegd door bacteriën

Een in 2014 ontdekte 'verzonken stad' op de zeebodem voor het Griekse eiland Zakynthos is niet vervaardigd door mensen, maar door bacteriën.

De stenen in de vorm van zuilen en tegels zijn ontstaan door microben die calcium afzetten op de zeebodem.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Marine and Petroleum Geology.

De bijzondere gesteentes werden twee jaar geleden ontdekt door duikende toeristen. Sinds die tijd werden ze ten onrechte aangezien voor ruïnes.

Methaan

Wetenschappers van de Universiteit van East Anglia bestudeerden de gesteentes met microscopen en röntgenapparatuur om de herkomst te achterhalen. Het onderzoek wees uit dat de structuren ongeveer drie miljoen jaar geleden zijn ontstaan onder invloed van methaan dat uit de aardkorst omhoog spoot.

Bacteriën in de omgeving kwamen op deze methaanfonteinen af en gebruikten koolstof uit het gas als brandstof om op te leven. Bij het verbrandingsproces produceerden de microben calcium.

Door de reactie tussen het calcium en het methaan, ontstond er een soort natuurlijk cement waaruit gesteentes werden gevormd.

Rond

Die gesteentes kregen ronde vormen, omdat het methaan uit ronde gaten in de aardkorst omhoog spoot. De bacteriën verzamelden zich daaromheen en lieten dus ook ronde ronde gesteentes achter.

Op andere plekken ontstonden juist tegelvormige structuren door de reactie tussen methaan en de bacteriën.

"Met ons onderzoek probeerden we te achterhalen of we te maken hadden met Oudgrieks steenwerk", verklaart hoofdonderzoeker Julian Andrews in de Britse krant The Guardian. "Maar dit is duidelijk het werk van bacteriën."