Heelal breidt zich sneller uit dan verwacht

Volgens astronomen van de NASA en de ESA breidt het heelal zich wel tot 9 procent sneller uit dan vooraf werd aangenomen.

De snelheid waarmee het heelal groeit blijkt niet gelijk te zijn aan eerdere voorspellingen. Deze waren gebaseerd op metingen van de resterende straling van de oerknal.

Voor het onderzoek heeft het team de helderheid van 2.400 sterren gemeten in negentien sterrenstelsels.  Door de afstand tussen die sterren en andere lichtpunten te vergelijken met weer andere sterrenstelsels kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat de snelheid waarmee het heelal groeit, hoger ligt dan verwacht.

Als mogelijkheid daarvoor noemen de onderzoekers het bestaan van onbekende subatomaire deeltjes, dat zijn deeltjes die nog kleiner zijn dan atomen. Deze deeltjes reizen bijna met de snelheid van het licht, 300.000 kilometer per seconde

Hypothetische energie

Een andere oplossing zou zijn dat de zogeheten donkere energie, een hypothetische vorm van energie die verantwoordelijk zou zijn voor de uitdijing van het heelal, sterrenstelsels sneller uit elkaar haalt dan geschat.

Als het heelal daadwerkelijk sneller groeit dan betekent dit mogelijk dat de relativiteitstheorie van Albert Einstein incompleet is, aldus de onderzoekers. "We weten zo weinig over de donkere delen van het heelal", aldus een onderzoeker. "Het is belangrijk dat we nog meer metingen uitvoeren."

Twee kanten

Volgens de analysten biedt de ontdekking mogeljk meer inzicht in het deel van het heelal dat geen licht uitstraalt. "Je start aan twee kanten en verwacht in het midden uit te komen", aldus een van de onderzoekers. "Maar nu zijn we niet in het midden aangekomen en we willen weten waarom niet."

De resultaten van het onderzoek worden geplaatst in de komende editie van The Astrophysical Journal.