Oudste stamcellen uit een plantenwortel ontdekt in Engeland

Britse wetenschappers hebben de oudste stamcellen uit een plantenwortel ontdekt.

Het gaat om stamcellen uit de wortels van een 320 miljoen jaar oude plant, die ooit in één van de eerste regenwouden op aarde groeide in het huidige Noord-Engeland.

De plantenwortel maakte een groeiproces door op het moment dat de plant stierf, zodat er een 'groeiend' fossiel ontstond.

Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Student

De versteende overblijfselen van de plantenwortels werden ontdekt in een grote verzameling fossielen die wordt bewaard aan de Universiteit van Oxford. Studente Sandy Hetherington kwam de stamcellen bij toeval op het spoor.

"Ik was bezig met een onderzoek op één van de fossielen in het herbarium toen ik een structuur ontdekte die veel leek op de levende wortels van moderne planten", verklaart ze op nieuwssite Physorg.com. "Later realiseerde ik me dat ik naar 320 miljoen jaar oude stamcellen van een plant keek die waren gefossiliseerd terwijl ze een groeiproces doormaakten."

Moeras

De plantenwortels groeiden ooit in een tropisch moeras dat grote delen bedekte van het gebied dat nu Noord-Engeland en Schotland heet. In deze toen nog  tropische gebieden groeiden naast planten ook bomen met een hoogte van meer dan 50 meter. De resten van deze regenwouden zijn later gefossiliseerd tot steenkool.

De stamcellen uit de plantenwortels hebben een totaal andere structuur dan vergelijkbare cellen uit moderne planten. De cellen deelden zich op een manier die nu niet meer voorkomt.

De studie op het fossiel suggereert dan ook dat er vroeger veel meer verschillende soorten plantenwortels bestonden dan nu.