Fossiel van 'eenhoorn-mier' ontdekt in Myanmar

Wetenschappers hebben een fossiel ontdekt van een mier met een soort hoorn op zijn kop.

De 'eenhoorn-mier' leefde ongeveer 99 miljoen jaar geleden en jaagde op relatief grote insecten.

Het dier had een grote extra spriet op zijn kop (zie afbeelding) waarop kleine voelhaartjes zaten, die vermoedelijk dienden om prooien te detecteren.

Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Barnsteen

De wetenschappers ontdekten het fossiel van de mier in een stukje barnsteen dat is gevonden in Myanmar. Waarschijnlijk is het dier 99 miljoen jaar geleden bedolven geraakt onder boomhars die bij een grote bosbrand naar beneden droop. Deze hars versteende tot barnsteen en vormt nu een tijdcapsule rond de mier.

De haartjes op de 'hoorn' van de 'eenhoorn-mier' suggereren dat het een roofdier was, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Moderne roofmieren hebben namelijk vergelijkbare haartjes, maar dan op hun kaken. Als deze haartjes worden aangeraakt (door prooidieren in hun omgeving) klappen de kaken van de mieren razendsnel dicht.

Kaken

De éénhoorn-mier was zijn tijd ver vooruit. Het dier beschikte over vergelijkbare voelhaartjes als moderne roofmieren; alleen niet op zijn kaken, maar de extra spriet op zijn kop.

De 'eenhoorn' jaagde vermoedelijk op uit de kluiten gewassen insecten, zoals de voorouders van kakkerlakken. De kaken van de mier waren namelijk zo groot dat kleinere diertjes er gemakkelijk uit konden ontsnappen.