'Eencellige vampiers uit prehistorie ontdekt'

Amerikaanse wetenschappers hebben fossielen van ééncellige vampiers uit de prehistorie ontdekt.

Het gaat om amoeben die bijna 800 miljoen jaar geleden concurrerende soorten lek prikten en de celinhoud van hun prooien vervolgens opzogen.

Deze amoeben kunnen worden beschouwd als de eerste 'roofdieren' op aarde.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Santa Barbara in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Boorgaatjes

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen bij onderzoek op fossielen uit de Grand Canyon die 780 tot 740 miljoen jaar oud zijn. In de gesteentes vond hoofdonderzoekster Susannah Porter resten van amoeben, eencellige diertjes die ouder zijn dan alle planten en dieren op aarde. In sommige van deze eencelligen zaten een soort boorgaatjes.

De minuscule openingen komen voor bij 10 procent van alle eencellige organismen in de oude gesteentes. De gaten zijn waarschijnlijk gemaakt door andere amoeben, een soort primitieve vampiers die de celinhoud van concurrende soorten leegzogen. "Voor zover ik weet zijn deze gaten het oudste bewijs van jacht op eencelligen met een celkern", verklaart Porter op nieuwssite EurekAlert.

Hersenen

Waarschijnlijk bestonden er in de prehistorie meerdere soorten 'vampieramoeben'. Porter vond namelijk gaatjes van uiteenlopende formaten in de fossielen van eencelligen. "De verschillende soorten maakten waarschijnlijk gaten van verschillende grootte."

Vampierachtig gedrag komt in deze tijd nog steeds voor bij sommige amoeben. Zo staat de soort Naegleria fowleri. erom bekend het menselijk lichaam binnen te dringen. Eenmaal in de schedel doet het eencellige organisme zich tegoed aan de hersenen van zijn slachtoffer.