'Superzware zwarte gaten zorgen voor opwarming van sterrenstelsels'

Wetenschappers hebben aangetoond dat superzware zwarte gaten verantwoordelijk zijn voor de mysterieuze opwarming van sterrenstelsels.

Veel sterrenstelsels kampen met zogenoemde galactische opwarming. Er kunnen dan geen nieuwe sterren meer ontstaan in deze gebieden, omdat daarvoor juist koel gas nodig is.

De zogenoemde 'slapende' sterrenstelsels blijken te worden veroorzaakt door superzwarte zwarte gaten die hete gassen uitstoten.

Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Sterrenwind

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen bij een grootschalig onderzoek waarbij al drie miljoen sterrenstelsels in kaart zijn gebracht, de zogenoemde Sloan Digital Sky Survey.

Recentelijk ontdekten de projectleiders een slapend sterrenstelsel, waarin geen sterren meer worden gevormd. Bij één van de observaties van dit stelsel met de naam Akira zagen ze hoe een superzwaar zwart gat een stroom hete gassen uitblies.

Deze zogenoemde sterrenwind verdrijft alle koude gassen uit het stelsel, waardoor er geen nieuwe sterren worden gevormd.

Melkweg

Het superzware zwarte gat haalt zijn energie uit een nabijgelegen sterrenstelsel met de naam Tetsuo. Hier slokt het zwarte gat hete gassen en andere materie op. Deze energie wordt in het sterrenstelsel Akira uitgeblazen in de vorm van sterrenwind.

"Je kunt deze winden zien als soort superverwarming in de atmosfeer van sterrenstelsels", verklaart hoofdonderzoeker Edmund Cheung op de nieuwssite van de Sloan Digital Sky Survey. "Zodra gassen beginnen af te koelen, worden ze weer verhit door de winden. Vergelijk het met waterdruppels die in stoom veranderen."

Ook de Melkweg bevat een superzwaar zwart gat met de naam Sagittarius A. De wetenschappers sluiten niet uit dat ook dit zwarte gat ooit galactische opwarming zal veroorzaken, zodat er geen nieuwe sterren meer kunnen ontstaan in ons sterrenstelsel.