'Neanderthalers bouwden cirkels van druipstenen'

Neanderthalers bouwden mysterieuze cirkels van druipstenen in een Franse grot, zo blijkt uit een nieuwe studie.

In een grot genaamd Bruniquel nabij de plaats Toulouse zijn twee bouwwerken aangetroffen van afgebroken druipsteenpilaren, die ongeveer 175.000 jaar geleden in een kring op elkaar zijn zijn gestapeld door Neanderthalers.

De stenen zijn in veel gevallen verkleurd door vuur. In het midden van één van de cirkels is een botfragment van een dier aangetroffen, zo melden Franse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

De cirkels kunnen volgens de wetenschappers niet door dieren zijn vervaardigd. De bouwwerken moeten daarom door Neanderthalers zijn gebouwd, aangezien moderne mensen Afrika pas 100.000 jaar geleden verlieten.

Omvang

De mysterieuze structuren in de Franse grot zijn gebouwd in een grote ruimte op ongeveer 330 meter van de ingang. De kleinste cirkel heeft een doorsnede van 2,2 meter en is vijftig centimeter hoog. De muren van de andere cirkel zijn even hoog, maar dit bouwwerk heeft een doorsnede van ruim zeven meter.

In totaal zijn er voor de twee bouwwerken meer dan vierhonderd druipstenen gebroken en versjouwd. De stenen hebben een gezamenlijk gewicht van ongeveer twee ton. "Het bouwen moet veel tijd hebben gekost", aldus hoofdonderzoeker Jacques Jaubert op nieuwssite New Scientist. "Al kunnen we niet precies zeggen hoeveel."

Doel van cirkels

Het is onduidelijk waarom de Neanderthalers de cirkels bouwden. Mogelijk dienden de bouwwerken als een soort primitieve huizen binnen de grotten en werd erin gekookt. Maar het is volgens de wetenschappers ook niet ondenkbaar dat de cirkels door de Neanderthalers werden gebruikt voor bepaalde rituelen.