'Vorm van neus en kin wordt beïnvloed door vijf genen'

De vorm van de neus en kin wordt bij mensen mede bepaald door vijf genen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Deze genen hebben invloed op de breedte van de neus, de puntigheid en de breedte van de neusgaten.

Ook de mate waarin de kin uitsteekt wordt door één van de genen beïnvloed.

Dat melden onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Foto's

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het DNA te analyseren van zesduizend mannen en vrouwen in Centraal-Amerika. Met behulp van de computer analyseerden ze foto's van alle proefpersonen en onderzochten ze of er een verband was tussen bepaalde gezichtskenmerken en stukjes DNA.

De onderzoekers ontdekten vier genen die invloed hebben op de groei van kraakbeen en botten in de neus.

Neusbrug

De genen GLI3 en PAX1 zijn volgens de wetenschappers betrokken bij het groeiproces van de neusbotjes en bepalen mede hoe breed de neusgaten worden.

Een gen met de naam CSH2 heeft invloed op hoe puntig iemands neus is, terwijl het gen RUNX2 deels verantwoordelijk is voor de breedte van de neusbrug. Een vijfde gen met de naam EDAR heeft invloed op de mate waarin de kin van mensen uitsteekt.

Volgens de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science kunnen de bevindingen in de toekomst mogelijk van pas komen bij de opsporing van misdadigers. In theorie is het mogelijk om met genen voor gezichtskenmerken een gezicht van een crimineel te reconstrueren op basis van DNA dat is gevonden op de plek van een misdrijf.

Gezichtskenmerken

Dat is echter nog toekomstmuziek. Er zijn namelijk meer stukjes DNA betrokken bij de groei van de neus en kin dan de vijf genen die nu zijn ontdekt.

"Ook deze genen moeten worden geïdentificeerd in studies met meer proefpersonen", verklaart geneticus Manfred Kayser van de Rotterdamse Erasmus Universiteit in de Britse krant The Guardian.

"Pas dan kunnen we gaan nadenken over de mogelijkheid deze genen te gebruiken om gezichtskenmerken van misdadigers te voorspellen."