'Nederlandse' trekvogel krimpt door klimaatverandering

Een trekvogel die broedt op de Noordpool en in de zomer ook Nederland aandoet, wordt steeds kleiner door klimaatverandering.

De jongen van de kanoet zijn gemiddeld 15 procent gekrompen in de afgelopen veertig jaar.

Dat komt waarschijnlijk omdat de vogels minder voedsel kunnen vinden op de Noordpool door de opwarming van de aarde. Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Nederland

De wetenschappers bestudeerden 30 jaar lang de migratieroutes van kanoet, die broedt op de Noorpool en overwintert in tropische gebieden in Afrika. Onderweg maken de vogels tussenstops in onder meer Nederland en Polen (gedurende de zomermaanden).

Uit observaties in Polen blijkt dat de jonge kanoeten die elk jaar arriveren nu 15 procent kleiner zijn dan in 1985.

Satellietbeelden

De wetenschappers vonden een verklaring voor dat fenomeen in de broedgebieden van de vogels op de Noordpool. Op satellietbeelden ontdekten ze dat de sneeuw in de regio's waar kanoeten nesten bouwen nu veel sneller smelt dan in 1985. Daardoor zijn er waarschijnlijk minder insecten te eten voor de vogels.

De insecten in de broedgebieden leggen namelijk eerder eitjes door de snel smeltende sneeuw. Tegen de tijd dat de kanoeten arriveren is de grote explosie van insecten alweer voorbij. De vogels kunnen hun jongen dus minder goed voeden. Het gevolg: kleinere nakomelingen.

Snavels

De 'gekrompen' kanoeten hebben volgens de onderzoekers veel moeite om te overleven. Met hun relatief korte snavels kunnen ze maar moeilijk voedsel uit het gras pikken in de gebieden waar ze overwinteren. Uiteindelijk zouden de vogels zelfs kunnen uitsterven.

"Er zijn in deze tijd nog maar weinig kanoeten die een volwassen leeftijd bereiken", verklaart hoofdonderzoeker Jan van Gils van de Universiteit van Utrecht op BBC News. "Het is heel bijzondere dat dit waarschijnlijk een gevolg is van klimaatverandering."