'Planetoïde bij Neptunus heeft formaat van dwergplaneet'

Een planetoïde in de buurt van Neptunus die in 2007 werd ontdekt, is veel groter dan tot nu toe werd aangenomen.

Het ruimteobject met de naam 2007 OR10 heeft waarschijnlijk het formaat van een dwergplaneet.

De planetoïde zou met een middellijn van 1535 kilometer maar iets kleiner zijn dan Pluto en Eris. Dat melden Hongaarse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift The Astronomical Journal.

Onderzoekers van het Konkoly Observatorium in Boedapest komen tot die conclusie op basis van nieuwe metingen, die zijn uitgevoerd door de ruimtetelescoop Kepler en de infraroodtelescoop Herschel.

Infrarood

De gegevens tonen aan het 2007 OR10 zeer traag om zijn as draait: eens in de 45 uur. Daardoor is de middellijn van de planetoïde waarschijnlijk eerder verkeerd geschat met infraroodmetingen.

Lange tijd werd aangenomen dat de doorsnee van het object slechts 1.280 kilometer was. Daarmee zou de planetoïde niet in aanmerking komen voor de titel dwergplaneet. Het object heeft dan ook nooit een officiële naam gekregen.

Sneeuwwitje

Het kan nog wel even duren voordat de dwergplaneet een naam heeft, vermoedt Mike Brown, de Amerikaanse ontdekker van 2007 OR10.

Op dit moment is er namelijk nog relatief weinig bekend over de omstandigheden op de planetoïde. "Bij alle andere ruimteobjecten die we een naam hebben gegeven, is die naam gebaseerd op een specifieke eigenschap", verklaart Brown op nieuwssite New Scientist.

Brown noemde 2007 OR10 een tijdlang 'Sneeuwwitje' omdat het de zevende dwergplaneet in ons zonnestelsel is en omdat hij dacht dat 2007 OR10 wit van kleur was. Later bleek de planetoïde juist rood van kleur te zijn.

"Ik heb goede hoop dat we snel meer te weten zullen komen", aldus Brown.