Planeten draaien opvallend synchroon rond ster Kepler-223

Een opvallend ballet rond de ster Kepler-223. Hij heeft vier planeten, die synchroon ronddraaien.

In de tijd die de binnenste planeet nodig heeft voor acht rondjes, maakt de tweede planeet zes omlopen, de derde vier en de buitenste drie.

Amerikaanse wetenschappers hebben het draaipatroon ontdekt. Ze schrijven erover in het belangrijke wetenschapsblad Nature. Zulke patronen zijn niet ongewoon, er is ook een naam voor: baanresonantie. Pluto draait bijvoorbeeld twee keer rond de zon, terwijl Neptunus in dezelfde tijd drie rondjes draait. Bij Jupiter en Saturnus is er ook een samenhang. Maar bij vier planeten is zo'n verband wel uitzonderlijk.

Het patroon kan iets zeggen over de geschiedenis van het stelsel. Het lijkt erop dat de vier planeten verder van hun ster zijn ontstaan. Na verloop van tijd werden ze beetje bij beetje naar binnen getrokken. Met hun zwaartekracht houden ze elkaar nu in hetzelfde ritme.

Er is een theorie dat de omlooptijden van Jupiter, Saturnus, Neptunus en Uranus ook ooit aan elkaar waren gekoppeld. Dat verband zou zijn verstoord. ''Zo'n resonantie is extreem kwetsbaar. Als objecten rondvliegen en elkaar raken, zouden ze de planeten uit het patroon duwen'', aldus de onderzoekers.