'Pasgeboren baby's doen ouders niet na'

Pasgeboren baby's doen ouders niet na, maar ouders imiteren juist pasgeboren baby's om te communiceren, zou blijken uit Australisch onderzoek.

Ontwikkelingspsychologen van de University of Queensland bestudeerden de reactie die baby's van één week, drie, zes en negen weken oud vertoonden op elf verschillende gebaren.

106 baby's kregen onder meer gebaren te zien als vingerwijzen, blije en droevige gezichtsuitdrukkingen en geluiden als 'mmm' en 'eee'.

Kinderen kregen ieder gebaar een minuut lang te zien. Om ervoor te zorgen dat de pasgeborenen niet verward zouden raken door nieuwe gebaren, letten onderzoekers erop dat het kind alert en geïnteresseerd was voordat een nieuw gebaar werd getoond.

De resultaten, die zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology tonen volgens de onderzoekers aan dat de kinderen geen enkel gebaar nadeden.

Aangeboren

De onderzoekers concluderen dat aangeboren imitatievermogen hoogstwaarschijnlijk niet bestaat.

Het is volgens de onderzoekers waarschijnlijker dat ouders eerst beginnen met hun baby te imiteren en dat de baby op die manier uiteindelijk ook leert imiteren.

"Als we met baby's omgaan, willen wij ze in onze wereld brengen", zegt hoofdonderzoekster Virginia Slaughter tegen ABC News. "We imiteren ze. En als we ze imiteren, stimuleert dat ze om zich op een bepaalde manier