'Zwart gat gemeten met massa van 660 miljoen keer de zon'

Wetenschappers hebben de massa van een superzwaar zwart gat in een ander sterrenstelsel berekend.

Het zwarte gat is ongeveer 73 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd en heeft 660 miljoen keer de massa van de zon.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Astrophysical Journal Letters.

Nog nooit eerder werd de massa van een superzwaar zwart gat zo nauwkeurig gemeten.

Woestijn

Het zwarte gat bevindt zich in een sterrenstelsel met de naam NGC 1332 en werd in kaart gebracht door de telescoop ALMA in de Chileense Atacama-woestijn.

Met behulp van 66 schotelantennes werd de straling opgevangen van gas dat om het zwarte gat cirkelt. Door de snelheid van dit gas te berekenen (1,8 miljoen kilometer per uur) konden wetenschappers bepalen hoe veel massa het object heeft.

In bijna elk sterrenstelsel bevindt zich een superzwaar zwart gat in het centrum. Door de massa van deze objecten te bepalen hopen sterrenkundigen te weten te komen  hoe de omringende sterren en planeten zijn ontstaan.

Stofzuiger

Zwarte gaten komen aan hun massa door gaswolken en sterren op te slokken. Zo'n gebeurtenis is een zeldzaamheid. Zo lang sterren en planeten zich in stabiele banen rondom een zwart gat bewegen, worden ze niet opgeslokt.

In het centrum van de Melkweg bevindt zich ook een zwart gat, maar we hoeven volgens hoofdonderzoeker Andrew Baker niet bang te zijn dat de zon en de aarde erin zullen verdwijnen, zo verklaart hij op nieuwssite Physorg.com.

"Het feit dat er een zwart gat in onze omgeving is te vinden, wil nog niet meteen zeggen dat dat object zich als een kosmische stofzuiger zal gaan gedragen", aldus Baker. "We zullen niet worden opgeslokt."