'Motor vlak achter wielrenner levert tijdwinst op'

Een motorrijder vlak achter een wielrenner kan de luchtweerstand van de renner tot bijna negen procent verminderen. In een tijdrit, zoals de proloog van de Giro vrijdag in Apeldoorn, kan dit een beslissend voordeel opleveren.

Dat stellen onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), KU Leuven en de Universiteit van Luik in een gezamenlijk onderzoek.

Afhankelijk van hoe lang een motor gedurende een rit achter de renner rijdt kan het bij een korte tijdrit als de proloog van de Giro d'Italia (9,8 kilometer) tienden tot enkele seconden voordeel opleveren.

Tijdritten worden regelmatig met kleinere verschillen beslist. Bij langere tijdritten kan de tijdwinst volgens de onderzoekers zelfs oplopen tot tientallen seconden.

Bij wielerwedstrijden rijden altijd veel motoren mee, van bijvoorbeeld verslaggevers en fotografen die vaak dicht rond de renners rijden.

Onderdruk

Vorig jaar toonden TU/e-onderzoekers al aan dat een volgauto een wielrenner tijdwinst kan geven door dicht achter een renner te rijden. Dat komt doordat de volgauto de onderdruk die achter een fietser ontstaat wegneemt.

Nu blijkt het aerodynamisch voordeel van een volgende motorrijder nog groter, vooral omdat motoren vaak veel dichter achter de renners rijden.

Het is voor het eerst dat dit 'volgeffect' uitgebreid is onderzocht voor motoren en volgauto's. Volgens de onderzoekers blijkt het veel groter te zijn dan voorheen werd gedacht.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie