'Proefmuizen hebben het te koud in laboratoria'

De temperatuur in de meeste laboratoria is te laag voor proefmuizen.

Muizen verblijven het liefst in een omgeving waar de temperatuur rond de 30 graden Celsius ligt, maar in de meeste laboratoria worden hun verblijven slechts verwarmd tot 20 à 26 graden.

Waarschijnlijk beïnvloedt deze temperatuur de uitkomst van experiment.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Trends in Cancer.

Tumoren

De wetenschappers onderzochten de resultaten van studies met proefmuizen op verschillende gebieden, zoals obesitasonderzoek, neurobiologie en studies naar kanker. Bij bijna alle experimenten bleken de resultaten te worden beïnvloed door de temperatuur van de muizenverblijven.

Hoofdonderzoekster Bonnie Hyland toonde bijvoorbeeld aan dat muizen in relatief koude omgevingen minder weerstand hebben tegen kanker. Tumoren ontwikkelen zich sneller als de dieren het koud hebben.

Muizen die in warme verblijven zitten, reageren veel beter op bijvoorbeeld chemotherapie.

Heet

Haar bevindingen tonen aan dat de uitkomsten van veel wetenschappelijke onderzoeken met muizen misleidend kunnen zijn. "De meeste onderzoekers kijken alleen naar de resultaten van experimenten die zijn uitgevoerd bij standaard temperaturen", aldus Hylander op nieuwssite EurekAlert. "Ze zijn zich er niet van bewust dat ze misschien een andere uitkomst krijgen als ze de experimenten met muizen herhalen bij een andere temperatuur."

Hylander raadt wetenschappers aan om voortaan in hun studies te vermelden hoe hoog de temperatuur in de verblijven van hun muizen was tijdens hun onderzoeken.

Ze snapt overigens wel waarom muizenverblijven meestal niet worden verwarmd tot 30 graden Celsius. "Dat is geen aangename temperatuur voor mensen. Het is lastig voor onderzoekers om lang te werken als ze het heet hebben."