'Roofdieren floreren in meest radioactieve gebieden van Tsjernobyl'

Wetenschappers hebben grote aantallen wilde dieren gefilmd rondom de onplofte kernreactor in Tsjernobyl.

Op de beelden zijn onder meer grijze wolven, vossen, wilde zwijnen en wasbeerhonden gesignaleerd.

Al deze soorten werden op camera vastgelegd in de gebieden in Tsjernobyl die het meest zijn besmet met radioactieve deeltjes. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Georgia in een nieuwe studie.

De wetenschappers plaatsten 30 camera's in het afgezette gebied rond Tsjernobyl gedurende een periode van vijf weken. Soms werden de camera's verplaatst. In totaal werden 94 plekken in de natuur langdurig gefilmd.

De onderzoekers waren vooral benieuwd naar het effect van de radioactiviteit in Tsjernobyl op roofdieren, zoals wolven en vossen. Deze dieren werden gelokt met vleesachtige geuren

De studie richtte zich op vleeseters, omdat carnivore dieren niet alleen straling binnenkrijgen uit de omgeving, maar ook van hun maaltijden: prooidieren die op het land rond de kerncentrales hebben gegraasd. Ze ontvangen dus een hogere dosis radioactiviteit.

Video: Grote aantallen wilde dieren gefilmd rondom ontplofte kernreactor

Water

Toch lijkt de straling in het gebied geen invloed te hebben op het welzijn van roofdieren. "We konden geen enkel bewijs vinden voor de theorie dat roofdierpopulaties minder voorkomen in regio's met veel radioactief afval", verklaart hoofdonderzoeker James Beasly op nieuwssite EurekAlert.

"De dieren vertoonden wel een voorkeur voor gebieden waar hun eerste levensbehoeften, zoals water en voedsel, waren te vinden."

Video: Kernramp Tsjernobyl dertig jaar geleden