'Ruimtestonde Cassini vangt stof uit interstellaire ruimte'

De ruimtesonde Cassini heeft zeer waarschijnlijk stof gedetecteerd uit de interstellaire ruimte.

De sonde die al twaalf jaar rondjes draait om de planeet Saturnus, heeft een klein aantal stofdeeltjes opgevangen die onmogelijk uit ons zonnestelsel kunnen komen.

Het stof is vermoedelijk afkomstig uit de interstellaire ruimte, oftewel het deel van de ruimte dat niet wordt bezet door sterrenstelsels en hun planeten.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Ontsnappen

De ruimtesonde Cassini heeft in de afgelopen jaren miljoenen ijsrijke stofdeeltjes geanalyseerd in de buurt van Saturnus. Van al die deeltjes zijn er waarschijnlijk 36 afkomstig van buiten ons zonnestelsel, zo blijkt uit een analyse van de zogenoemde Cosmic Dust Analyzer op de ruimtesonde.

De 36 bijzondere stofdeeltjes reizen door de ruimte met een snelheid van 72.000 kilometer per uur. Daardoor kunnen ze waarschijnlijk ontsnappen aan de zwaartekracht van de planeten in ons zonnestelsel.

Ook de samenstelling van het stof wijkt af van de andere deeltjes die zijn gedetecteerd door Cassini. Ze bestaan niet uit ijs, maar uit mineralen zoals magnesium, silicium en ijzer.

Zeldzaam

Interstellair ruimtestof is zeldzaam. Het materiaal is slechts twee keer eerder gedetecteerd. De ruimtestonde Ulysses had de primeur in de jaren negentig.  In 2014 vond ook de ruimtesonde Stardust interstellair stof.

De onderzoekers van de ESA hoopten al dat ook Cassini soortgelijke stofdeeltjes zou vinden. "We wisten dat we ze zouden aantreffen als we in de juiste richting zouden zoeken", verklaart hoofdonderzoeker Nicolas Altobelli op de nieuwssite van de ESA. "Door de sonde met hoge snelheid in een specifieke richting te laten reizen, hebben we er gemiddeld een paar per jaar gevangen."

Met de nieuwe vondst kan onderzoek worden gedaan naar de oorsprong van interstellair stof. De precieze herkomst van het materiaal is voor sterrenkundigen nog onduidelijk.