'Superaardes' zonder dampkring ontdekt

Sterrenkundigen hebben ontdekt dat exoplaneten (planeten die om een andere ster draaien dan de zon) die twee tot drie keer zo groot zijn als de aarde hun dampkring kunnen verliezen.

De zogenoemde 'superaardes' staan soms zo dicht bij hun ster dat ze meer dan 650 keer zo veel straling ontvangen als de aarde van de zon.

De atmosfeer van de planeet wordt in zo'n geval langzaam vernietigd door deze enorme hoeveelheid energie.

Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Kepler

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door observaties van de ruimtetelescoop Kepler te bestuderen. Deze telescoop heeft al duizenden exoplaneten ontdekt.

De onderzoekers slaagden erin om te bepalen hoe veel straling verschillende exoplaneten ontvangen door de trillingen van nabijgelegen sterren te bestuderen. Uit hun onderzoek blijkt dat exoplaneten met een bepaalde diameter (twee tot drie keer die van de aarde) in de loop der tijd door hun ster worden gestript van hun atmosfeer.

Hitte

"Deze 'striptease' is te zien bij planeten die bestaan uit een rotsachtige kern en een buitenlaag van gassen", aldus hoofdonderzoeker Sarbani Basu op de nieuwssite van de Universiteit van Yale. "Doordat deze planeten zeer dicht bij hun ster liggen, krijgen ze te maken met een enorme hitte. Hun dampkring wordt als het ware weggeblazen door de intense straling."

De studie biedt nieuwe inzichten in het ontstaan van planeten. Waarschijnlijk komen er in het heelal nog vele onontdekte superaardes zonder atmosfeer voor.