'Ziektes uit Afrika betekenden mogelijk einde Neanderthalers'

Neanderthalers die zo'n veertigduizend jaar geleden in Europa leefden, werden mogelijk besmet met ziektes van Homo Sapiens die van het Afrikaanse continent naar Europa kwamen.

Omdat zowel de Neanderthalers als de Homo Sapiens tot de mensachtigen behoren, is het goed mogelijk dat ziekteverwekkers zich verplaatsten van de ene naar de andere populatie.

Mogelijk heeft dit bijgedragen aan de ondergang van de Neanderthalers, schrijven onderzoekers aan de universiteit van Cambridge en Oxford Brookes in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Physical Anthropology

Nieuwe technieken die de genetische codes van ziektes en DNA van botten van mensen die duizenden jaren geleden leefden kunnen analyseren, stellen onderzoekers in staat in het verleden van hedendaagse ziektes te kijken.

De wetenschappers onderzochten sporen van ziektes en DNA in oude botten en kwamen erachter dat sommige van de ziektes veel ouder zijn dan eerder werd gedacht.

Voedsel

De infecties die de mens overbracht op de Neanderthalers waren onder andere lintwormen, tuberculose, maagzweren en herpes. Deze ziektes zorgden ervoor dat de Neanderthalers minder goed in staat waren om voedsel te vinden, wat op lange termijn uitsterving tot gevolg had.

''De mensen uit Afrika brachten tal van tropische ziektes mee'', zegt antropologe aan de universiteit van Cambridge Charlotte Houldcroft. De populatie Neanderthalers op het Euraziatische werelddeel had zich aangepast aan de ziektes die voorkwamen in de omgeving, maar niet aan nieuwe ziektes die werden meegebracht vanuit Afrika.

Volgens Houldcroft speelden niet alleen ziektes een rol bij de uitsterving van de Neanderthalers. Ook klimaatverandering en de dominantie van de mens in de voedselketen droegen eraan bij.

''Waarschijnlijk zorgde een combinatie van factoren voor de verdwijning van de Neanderthalers, maar er is steeds meer bewijs dat de verspreiding van ziektes een belangrijke factor was.''