'Minuscule spin heeft onverklaarbaar snelle kaken'

Wetenschappers hebben ontdekt dat een minuscule spin uit Nieuw-Zeeland zijn kaken met een recordsnelheid kan dichtklappen.

Het gaat om een twee millimeter grote spinnensoort uit de familie Mecysmaucheniidae met opmerkelijk grote monddelen.

Het dier is in staat om zijn kaken binnen een halve milliseconde dicht te slaan om een prooi te vangen en wekt daarbij ook nog eens bijzonder veel kracht op.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Filmen

Spinnen uit de familie Mecysmaucheniidae komen vooral voor in Nieuw-Zeeland en de zuidelijke regio's van Zuid-Amerika. De diertjes leven op de grond en jagen op prooien (kleine insecten) door ze te achtervolgen en tussen hun kaken te klemmen.

De onderzoeker filmden verschillende soorten met hogesnelheidscamera's in hun laboratorium, terwijl ze de diertjes uitdaagden met een nepinsect.

Alle spinnen volgden de prooien met grote interesse. Met opengesperde bek liepen ze de nepinsecten achterna. Zodra de prooi binnen hun bereik kwam, hapten ze toe. Aan de hand van de filmbeelden konden de wetenschappers berekenen hoe snel en met hoe veel kracht de spinnen hun kaken op elkaar lieten klappen.

De snelste soort had slechts 0,19 milliseconde nodig. Nog drie andere soorten hapten binnen 0,5 milliseconden toe.

Onverklaarbaar

De kracht die de diertjes opwekten met hun kaken was zo groot dat de beweging niet kan worden verklaard met spierkracht alleen. Vermoedelijk slaan de spinnen ergens energie op in hun lichaam, die weer vrijkomt wanneer ze hun kaken laten dichtklappen. Maar het is nog onduidelijk om wat voor mechanisme het gaat.

"Dit onderzoek toont aan hoe weinig we weten over spinnen, maar ook hoe veel er nog te ontdekken valt", verklaart hoofdonderzoekster Hannah Wood op de nieuwssite Smithsonian.

Robots

Volgens Wood kunnen wetenschappers mogelijk iets leren van de supersnelle spinnenkaken.

"Veel van onze grootste innovaties zijn geïnspireerd op de natuur. Als we deze spinnen goed bestuderen, vinden we misschien aanwijzingen waarmee we robots op vergelijkbare manieren kunnen laten bewegen."