'Neanderthalers konden moeilijk kinderen verwekken bij moderne mensen'

Mannelijke Neanderthalers konden waarschijnlijk maar beperkt kinderen verwekken bij moderne mensen.

Genen die voorkwamen op het (mannelijke) Y-chromosoom van de oermensen zijn niet terug te vinden bij moderne mensen.

Dat suggereert dat vrouwen die zwanger raakten van Neanderthalers vaak een miskraam kregen als ze in verwachting raakten van een jongetje.

Amerikaanse onderzoekers komen tot die conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Human Genetics.

Botresten

De wetenschappers onderzochten het DNA op het Y-chromosoom van een mannelijke Neanderthaler die 49.000 jaar geleden leefde en waarvan botresten zijn gevonden in de grot El Sidron in Spanje. Geen van de genen die ze aantroffen, komen vandaag de dag nog voor bij moderne mensen.

Kortom: de genen die we hebben geërfd van Neanderthalers (ongeveer 1 tot 3 procent van ons DNA) zijn allemaal afkomstig van het (vrouwelijke) X-chromosoom van de oermensen.

Mannelijke Neanderthalers hebben dus weinig of geen jongetjes verwerkt bij Homo sapiens, anders zouden de genen van hun Y-chromosoom wél in het DNA van moderne mensen zijn beland.

Miskramen

De onderzoekers hebben een vermoeden waarom Neanderthalers moeilijk jongetjes konden verwekken bij vrouwelijke Homo sapiens. Een mutatie in één van de immuungenen op het Y-chromosoom van Neanderthalers wordt bij mensen geassocieerd met een verhoogde kans op miskramen.

Mogelijk wekte dit gen een immuunreactie op moderne mensen, zodat mannelijke foetussen van Neanderthalers vaak werden afgestoten in het lichaam van vrouwen.

"Deze mutaties kunnen absoluut een rol hebben gespeeld bij het verlies van Y-chromosomen van Neanderthalers in menselijke populaties", verklaart hoofonderzoeker Fernando Mendez op nieuwssite New Scientist.

De genetische 'onverenigbaarheid' van de Neanderthaler en Homo sapiens heeft er volgens de wetenschappers mogelijk zelfs voor gezorgd dat de twee mensensoorten niet zijn opgegaan in één nieuwe soort.