Astronomen ontdekken gigantisch zwart gat

Astronomen hebben een zwart gat ontdekt dat een massa heeft van 17 miljard zonnen.

De ontdekking werd gedaan met de Hubble ruimtetelescoop en de Gemini telescoop in Hawaï. Vooral de ligging is opmerkelijk, meldt de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Het zwarte gat heeft een centrale ligging in een sterrenstelsel van een bescheiden omvang. Dit toont aan dat deze reusachtige objecten wellicht vaker voorkomen dan wordt gedacht, concludeert een groep astronomen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Het sterrenstelsel waarin het zwarte gat werd gevonden, is het elliptisch sterrenstelsel NGC 1600. Dit stelsel ligt niet in een cluster van sterrenstelsels, maar in een kleine groep die zo'n 200 miljoen lichtjaren van aarde verwijderd is in het sterrenbeeld Eridanus.

"Hoewel we al aanwijzingen hadden dat zich centraal in sterrenstelsels grote objecten bevinden, waren wij verbaasd dat het zwarte gat in NGC 1600 tien keer groter is dan de voorspelling was, als we kijken naar de massa van het stelsel ten opzichte van de grootte van het stelsel.", zegt hoofdonderzoeker Jens Thomas van het Max Planck-Instituut voor Buitenaardse Fysica.