'Sporen van ontplofte sterren gevonden op aarde'

Wetenschappers hebben op aarde sporen ontdekt van supernova's die vlakbij ons zonnestelsel hebben plaatsgevonden.

Bij deze ontploffingen van sterren zijn 2 tot 8 miljoen jaar geleden grote hoeveelheden radioactief puin vrijgekomen en op aarde beland.

Minuscule hoeveelheden van het materiaal zijn inmiddels aangetroffen op de bodem van de oceanen over de hele wereld.

Dat melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Isotoop

De wetenschappers analyseerden 120 monsters uit de zeebodem van de Atlantische Oceaan, de Stille Oceaan en de Indische oceaan. In al deze stukjes aarde is het isotoop ijzer-60 te vinden, een overblijfsel van radioactief puin.

Het isotoop is zo wijd verspreid op de bodem van de wereldzeeën dat de aarde meerdere malen moet zijn geraakt door supernova's, zo verklaart hoofdonderzoeker Anton Wallner op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. "Het lijkt erop alsof er een hele serie supernova's heeft plaatsgevonden."

IJstijd

De meeste sporen van de ontplofte sterren zijn gevonden in afzettingen op de oceaanbodem die 1,7 tot 3,2 miljoen jaar oud zijn. Maar de wetenschappers vonden ook restjes puin van een supernova die mogelijk 8 miljoen jaar geleden plaatsvond.

De sterren bevonden zich tijdens hun explosie waarschijnlijk op ongeveer 300 lichtjaar afstand van de aarde.  Het is nog onduidelijk welk effect de supernova's hebben gehad op de aarde. Wallner vermoedt dat er niet veel schade is aangericht, daarvoor stonden de sterren te ver weg.

Wel trad er op aarde mogelijk veel wolkvorming op door de kosmische straling die ontstond bij de explosies. Daardoor belandde onze planeet 2,6 miljoen jaar geleden waarschijnlijk in een ijstijd.