'Paardenpoep verraadt route van Hannibal's veldtocht naar Rome'

Een deel van de route die de legendarische Carthaagse veldheer Hannibal nam bij zijn aanval op Rome, kan mogelijk worden gereconstrueerd aan de hand van paardenpoep.

De generaal uit Carthago leidde zijn leger met 15.000 paarden rond 218 voor Christus waarschijnlijk door de Alpen over een bergpas met de naam Col de Traversette, vlakbij de Frans-Italiaanse grens.

Op deze bergpas is een duizenden jaren oude afzetting gevonden waarin bijzonder veel microben zijn te vinden, die meestal voorkomen in paardenpoep.

Dat meldt een internationaal team van wetenschappers in het wetenschappelijk tijdschrift Archaeometry Journal.

Olifanten

Hannibal was de generaal van het Carthaagse rijk (Carthago was de hoofdstad). Hij vochten tussen 218 en 202 voor Christus een oorlog uit met de Romeinen.

De veldtocht van Hannibal naar Rome wordt beschouwd als één van de meest briljante militaire aanvallen uit de geschiedenis. De Carthaagse generaal slaagde erin om 30.000 soldaten,15.000 paarden en tientallen olifanten vanuit Carthago naar Rome te leiden, over de Pyreneeën en de Alpen.

Tot nu toe was het onduidelijk welke route Hannibal precies nam door de Alpen. De vondst van de één meter dikke afzetting met 'paardenpoepmicroben' op de Col de Traversette brengt daar mogelijk verandering in.

Invasie

Volgens hoofdonderzoeker Chris Allen suggeren de bacteriën in de ruim 2000 jaar oude afzetting dat er in de derde eeuw voor Christus grote aantallen paarden over bergpas trokken.

"Meer dan 70 procent van alle microben in paardenpoep zijn afkomstig van een groep die bekend staat onder de naam Clostridia", verklaart hij op BBC News. "Deze microben kunnen duizenden jaren overleven en we hebben een groot aantal van deze organismen gevonden uit de tijd van de invasie van Hannibal."

Olifantenpoep

Met een vervolgonderzoek hopen de wetenschappers meer microben en mogelijk ook parasieten uit paardenpoep te vinden in het gebied. Ze zullen ook zoeken naar de resten van olifantenpoep, aangezien deze dieren ook meeliepen in de veldtocht van Hannibal.

Hoewel de inval van de Carthaagse veldheer in Rome het Romeinse leger deed wankelen, werd het leger van de Hannibal in 202 voor Christus toch verslagen. De Romeinen waren een maatje te groot in de slag bij Zama Regia.