Getransplanteerd varkenshart blijft jaren kloppen in baviaan

Wetenschappers zijn erin geslaagd om een varkenshart tweeënhalf jaar te laten functioneren in het lichaam van een baviaan.

Het varkenshart was aangesloten op bloedvaten in de onderbuik van de baviaan. Het dier beschikte dus ook nog over zijn eigen hart.

Maar het feit dat het getransplanteerde hart lange tijd niet werd afgestoten door het immuunsysteem van de aap, biedt hoop voor de tranplantatie van dierlijke organen naar het menselijk lichaam, een techniek die in theorie het wereldwijde tekort aan orgaandonoren zou kunnen oplossen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Medicijnen

De baviaan met het varkenshart was niet de enige aap die bij het experiment een transplantatie onderging. In totaal transplanteerden de onderzoekers van het National Institutes of Health in Bethesda varkensharten naar vijf bavianen.

De varkens waarvan de harten werden 'geoogst', waren genetisch gemanipuleerd zodat hun weefsel niet voor een heftige afstotingsreactie zorgde in het lichaam van de apen. Ook kregen de bavianen medicijnen toegediend die hun afweersysteem temperden.

Gemiddeld overleefden de varkensharten 298 dagen in het lichaam van de bavianen, iets minder dan een jaar dus. De aap die het langste in leven bleef, hield het zelfs 945 dagen uit met het getransplanteerde hart.

Doorbraak

Hoewel de varkensharten wel bloed rondpompten, deden ze niet al het werk. Het originele hart van de apen werkte ook nog.

Het feit dat de organen van varkens jaren kunnen overleven in het lichaam van een andere soort, is desondanks een doorbraak. "Het onderzoek is heel significant, het brengt ons een stap dichter bij de transplantatie van deze organen naar mensen", verklaart hoofdonderzoeker Muhammad Mohiuddin op BBC News.

Op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science toont Mohiuddin zich nog optimistischer. "Mensen dachten dat dit een wild experiment was, maar ik denk dat we nu allemaal begrijpen dat dit soort transplantaties echt kunnen gaan plaatsvinden."