'Hersenen van tweetalige baby's vertonen verhoogde activiteit'

De hersenen van baby's die tweetalig worden opgevoed, reageren bijzonder sterk op hun omgeving.

Als tweetalige baby's worden geconfronteerd met betekenisloze klanken in hun directe omgeving, vertonen gebieden in hun voorhersenen relatief veel activiteit.

Het gaat met name om hersengebieden die belangrijk zijn bij concentratietaken en het oplossen van problemen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Developmental Science.

Hersenscanner

Bij het onderzoek werden tweetalige baby's (Spaans-Engels) en baby's uit Engels sprekende gezinnen in een hersenscanner gezet. Alle deelnemers aan het onderzoek waren 11 maanden oud. De jonge kinderen werden 18 minuten lang geconfronteerd met willekeurige klanken, zoals 'da' en 'ta'.

Uit het onderzoek blijkt dat de hersenen van tweetalige baby's sterker reageren op dit soort 'talige' klanken dan de hersenen van leeftijdgenoten die in één taal worden opgevoed.

"De hersenen van baby's die thuis naar twee talen luisteren, staan meer open voor de geluiden van nieuwe talen", verklaart onderzoekster Patricia Kuhl op nieuwssite Physorg.com

Sprekers

De hersengebieden waarin verhoogde activiteit werd gemeten, zijn volgens de onderzoekers niet alleen betrokken bij het leren van taal, maar ook bij andere cognitieve vaardigheden, zoals het verdelen van de aandacht tussen verschillende sprekers en het oplossen van problemen. 

"Tweetaligheid heeft dus niet alleen invloed op de taalverwerving, maar ook op de algemeneontwikkeling", aldus onderzoeksleidster Naja Ferjan Ramírez. "Onze resultaten suggereren dat dat baby's die in tweetalige huishoudens opgroeien al voordat ze beginnen met praten worden getraind in allerlei cognitieve taken."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie