'Prehistorisch waterdiertje bracht jongen groot in tuigje'

Wetenschappers hebben een fossiel ontdekt van een prehistorisch waterdiertje, waar jongen aan vast lijken te zitten in een soort tuigje.

Het één centimeter lange dier met vijftien poten heeft stekels waaraan tien lange draden zitten met capsules aan het uiteinde.

De capsules hebben de vorm van vliegers en bevatten minuscule organismen, vermoedelijk nakomelingen van het waterdiertje.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Parasieten

Het fossiel van diertje werd gevonden in Herefordshire in een vulkanische afzetting die ongeveer 430 miljoen jaar geleden is ontstaan. Het waterdiertje behoort tot de geleedpotigen, een groep waar ook spinnen, insecten en schaaldieren deel van uitmaken.

Wetenschappers van het Imperial College in Londen brachten de resten van het dier in kaart door het gesteente rondom het fossiel voorzichtig af te pellen en het lichaam van alle kanten te fotograferen. Vervolgens maakten ze met behulp van de computer een 3D-model van het prehistorische waterorganisme.

De wetenschappers verbaasden zich bij hun onderzoek over de lange draden die aan het lichaam van het dier vast zitten. Ze dachten eerst dat het een soort parasieten waren.

Aanhangsels

Volgens hoofdonderzoeker Mark Sutton is het echter veel logischer dat er jongen zaten in de vliegervormige capsules aan de uiteinden van draden.

Het waterdiertje beschikt namelijk ook over lange flexibele aanhangsels, een soort ledematen. "Daarmee had het dier de draden gemakkelijk kunnen verwijderen", verklaart Sutton op nieuwssite New Scientist. "Aangezien het dier de draden liet zitten, is de meest logische verklaring dat er jongen in de capsules groeiden."

Rivierkreeften

Het prehistorische dier heeft de naam Aquilonifer spinosus gekregen, wat 'stekelige vliegerdrager' betekent.

De tuigjes van het dier zijn niet helemaal uniek. Er bestaan ook moderne geleedpotige dieren die hun jongen 'aangelijnd' grootbrengen. Rivierkeeften maken hun embryo's met een soort stengels aan hun achterlijf vast.