'Klimaatverandering heeft grote invloed op vogelpopulaties'

De opwarming van de aarde heeft grote invloed op vogelpopulaties in zowel Europa als Amerika.

Sommige vogelsoorten profiteren van de hoge temperaturen in de winter en nemen in aantal toe, bijvoorbeeld de tjiftjaf, de bijeneter en de winterkoning.

Andere vogels, zoals de matkop, de keep en de Canadese zanger, planten zich steeds minder makkelijk voort door de opwarming van de aarde

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science

Leefgebied

De wetenschappers van Durham University ontwikkelden een computermodel dat voorspelt of het leefgebied van vogelsoorten zal krimpen of juist groter zal worden door klimaatverandering.

Verder maakten ze gebruik van gegevens over vogelpopulaties die in de afgelopen tientallen jaren in Europa en Noord-Amerika zijn verzameld bij vogeltellingen. "We gebruiken die data om te checken of onze voorspellingen overeenkomen met wat vogelspotters zien", aldus hoofdonderzoeker Stephen Willis op BBC News.

Uit het onderzoek blijkt dat de opwarming van de aarde op beide continenten een ongeveer evengrote invloed heeft op vogels. Soorten die goed gedijen bij hoge temperaturen nemen toe in aantal, soorten die beter overleven in koudere gebieden hebben het moeilijk.

Beschermen

Volgens de onderzoekers tonen de resultaten aan dat het effect van klimaatverandering buitengewoon groot is. "De resultaten op beide continenten komen overeen, ondanks de grote verschillen in landschappen en geografie", zegt onderzoeker David Noble. "Daarmee is overtuigend bewezen dat klimaatverandering zeer sterke effecten heeft."

Volgens onderzoeksleider Willis is het van groot belang om te voorspellen welke vogelsoorten in aantal zullen afnemen door klimaatverandering en dus extra extra bescherming nodig hebben.

"We kijken naar de meest voorkomende vogels. Deze dieren doen veel goed werk op het platteland. Ze eten ongedierte en zorgen ervoor dat ons ecosysteem werkt. We moeten dus weten hoe ze reageren op de opwarming van de aarde."