Oudste fossiel van spinachtige ontdekt

Wetenschappers hebben het oudste fossiel van een spinachtige ontdekt.

Het gaat om een 1,5 centimeter groot spinachtig dier dat in staat was om zijde te spinnen, maar nog geen spinnenwebben kon fabriceren.

De spinachtige leefde 305 miljoen jaar geleden samen met de voorouders van moderne spinnen, maar stierf uiteindelijk uit.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Rots

Het fossiel van de spinachtige werd tientallen jaren geleden al opgegraven in Frankrijk. De overblijfselen van het dier waren echter omsloten door een stuk rots. Daardoor was lang onduidelijk om wat voor dier het ging.

Onderzoekers van de Universiteit van Manchester zijn er nu in geslaagd om het lichaam van de primitieve spin met CT-scans door het gesteente heen in kaart te brengen. "Dit fossiel was zeer nauw aan spinnen verwant", verklaart hoofdonderzoeker Russell Garwood op BBC News. "Maar het was nog geen echte spin."

Webben

Uit het onderzoek blijkt dat de organen van het dier veel lijken op die van moderne spinnen. Het organisme had bijvoorbeeld alles in huis om spinnenzijde te produceren.

Toch ontbraken er ook enkele belangrijke lichaamsdelen. De primitieve spin had geen zogenoemde spintepels, kleine organen die bepalen in welke hoek het spinnenzijde uit het lichaam van een spin komt.

De wetenschappers vermoeden daarom dat het 305 miljoen jaar oude organisme uit het gesteente nog geen webben kon spinnen, maar alleen rechte stukken spinnenzijde.

"De eerste echte spinnen komen uit fossielen uit dezelfde tijd. Maar die dieren hadden wel spintepels", aldus Garwood.