Wetenschappers reconstrueren skelet van dodo

Wetenschappers hebben het skelet van de dodo nauwkeuriger dan ooit gereconstrueerd.

Het nieuwe 3D-model van de uitgestorven loopvogel bevat veel nog relatief onbekende botjes. Zo is pas recentelijk ontdekt dat dodo's beschikten over knieschijven en enkelbotjes.

Dat meldt een internationaal team van biologen in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Vertebrate Paleontology.

Laserscans

De anatomie van de dodo werd in 1866 voor het eerst beschreven door de Britse onderzoeker Sir Richard Owen. Het skelet dat hij tekende, was echter gebaseerd op veel incomplete overblijfselen van de loopvogels.

De nieuwe reconstructie van het dodo-skelet is gemaakt met behulp van twee dodo-skeletten die de twintigste eeuw zijn gevonden en in vrijwel complete staat verkeren. De botten van deze dodo's zijn met laserscans in kaart gebracht en verwerkt tot een computermodel, zo meldt nieuwssite EurekAlert.

Nederlanders

Door de nauwkeurige reconstructie van de skeletten kan de evolutie van de uitgestorven vogel in de toekomst beter worden bestudeerd.

Dodo's leefden tot in de zeventiende eeuw op het eiland Mauritius in de Indische oceaan. Nadat Nederlandse zeevaarders in 1638 een fort bouwden op het eiland, stierf de vogel uit. Waarschijnlijk werden veel dodo's gedood door de honden die de Nederlanders meebrachten.