'Tellen van zeevogels efficiënter met gebruik van drones'

Het tellen van zeevogels met drones leidt tot betere schattingen dan traditionele methodes voor vogeltellingen.

Als verschillende onderzoekers door drones genomen foto's van kolonies zeevogels bestuderen, lopen hun schattingen nauwelijks uiteen.

Waneer ze echter zelf rondlopen in een gebied met zeevogels om een telling te verrichten, komen ze tot uiteenlopende conclusies over het aantal dieren, zo melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Pinguïns

De wetenschappers gebruikten tijdens hun onderzoek een zogenoemde octocopter (een drone met acht propellers) om een grote kolonie fregatvogels in beeld te brengen op Ashmore Reef, een gebied aan de westkust van Australië. Ook zetten ze een drone in om pinguïns te fotograferen op Macquarie-eiland in Zuidelijke Oceaan.

Meerdere onderzoekers telden vervolgens het aantal individuele vogels dat op de foto's was te zien. De resultaten werden vergeleken met tellingen die ter plekke waren verricht door wetenschappers. Uit de studie blijkt dat er op foto's van drones consequent meer vogels werden geteld dan op de grond.

Perspectief

Dat is volgens hoofdonderzoeker Jarrod Hodgson goed verklaarbaar.  "Het naar beneden gerichte perspectief van de drone-foto's vermindert de kans op het missen van vogels die zich achter de contouren van het landschap bevinden", verklaart hij op ABC News.

Volgens Hodgson bewijst de studie dat drones een belangrijke rol kunnen gaan spelen bij het tellen van vogels. Zo zouden de onbemande luchtvaartuigen informatie kunnen verzamelen over de populaties van met uitsterven bedreigde vogelsoorten. "We denken dat drones kunnen uitgroeien tot een belangrijk instrument bij het beschermen van soorten."